exhibitions
Stefanie Hollerbach

Aberrational Occasions

, Dresden

Aberrational OccasionsAberrational OccasionsAberrational OccasionsAberrational OccasionsAberrational OccasionsAberrational OccasionsAberrational OccasionsAberrational OccasionsAberrational OccasionsAberrational OccasionsAberrational OccasionsAberrational OccasionsAberrational OccasionsAberrational OccasionsAberrational OccasionsAberrational OccasionsAberrational OccasionsAberrational OccasionsAberrational OccasionsAberrational Occasions
  • Stefanie Hollerbach, born 2000, lives and works in Dresden. Since 2019, she has been studying fine arts at the HfBK Dresden in Alicja Kwade's class.

    In her painting, Stefanie Hollerbach deals with objects, their plasticity and at the same time deconstructs the painted illusion. In her sculptures, the motif of the line appears again and again. Through the drawing-like impression, the space becomes the picture surface. Her artistic practice shows a deliberate freedom of interpretation that plays with subtle hints rather than clear statements.

    In the exhibition 'Aberrational Occasions', the confrontation of different dimensionalities becomes central: In the translations between two- and three-dimensionality, so-called aberrations emerge.

    The term aberration (Latin aberratio: deviation) appears in various fields, for example in optics, medicine, astronomy, photography, etc. The term 'aberration' is used in the context of the exhibition 'Aberrational Occasions'. Basically, aberration always describes a "deviation" from a normal state. This phenomenon becomes a metaphor in the translation of realities into abstract works. By hinting at these 'deviations', the works become self-referential: thus they refer to their own materiality, mediality and associated function.

    Text: Isabell Meldner

  • Stefanie Hollerbach, geb. 2000, lebt und arbeitet in Dresden. Seit 2019 studiert sie Bildende Kunst an der HfBK Dresden in der Klasse von Alicja Kwade.

    In ihrer Malerei beschäftigt sich Stefanie Hollerbach mit Objekten, deren Plastizität und dekonstruiert zugleich die gemalte Illusion. In den Skulpturen taucht immer wieder das Motiv der Linie auf. Durch die zeichnerische Anmutung wird der Raum zur Bildfläche. Ihre künstlerische Praxis weist eine bewusste Interpretationsfreiheit auf, die eher mit subtilen Andeutungen als eindeutigen Aussagen spielt.

    In der Ausstellung ‘Aberrational Occasions’ wird die Konfrontation verschiedener Dimensionalitäten zentral: In den Übersetzungen zwischen Zwei- und Dreidimensionalität entstehen sogenannte Aberrationen.

    Der Begriff Aberration (lat. aberratio: Abirrung, Verirrung, Abweichung) taucht in verschiedenen Bereichen auf, bspw. in der Optik, Medizin, Astronomie, Foto-grafie etc. Grundsätzlich beschreibt Aberration immer ein „Abweichen“ von einem Normalzustand. Dieses Phänomen wird zur Metapher in der Übersetzung von Gegebenheiten hin zu abstrakten Werken. Durch Andeutung dieser ‘Abweichungen‘ werden die Arbeiten selbstreferentiell: So verweisen sie auf ihre eigene Materialität, Medialität und assoziierte Funktion.

    Text: Isabell Meldner